عدم مشاهدة هذه النافذة

آخـــر الــمــواضــيــع

+ إنشاء موضوع جديد + الرد على الموضوع
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 14

الموضوع: اجراءات ااسفر للعمل بالخارج

افتراضي اجراءات السفر للعمل بالخارج

4Dent Websites Custom Search

للعمل, ااسفر, اجراءات, بالخارج

السلام عليكم
    انا لاني عارف ان
    المنتدى ده اكبر منتدى و ملتقى لاطباء الاسنان في مصر
    و يمكن من اكبر المنتديات عربيا
    بيتهيالي ان لازم يبقى فيه موضوع عن السفر للخارج
    بمعنى انه كلنا نفيد بعض في
    شركات التوظيف الجيدة و السيئة
    المستشفيات و المستوصفات جيدة او سيئة السمعة في الخليج و خصوصا السعودية مع ذكر الخبرات الشخصية
    التأشيرات و انواعها و مشاكلها
    متوسط المرتبات بالنسبة للخبرات
    قوانين العمل في الدول و ايه اهم المشاكل اللي بتقابل الطبيب و خبراتنا عشان نفيد بعض
    انا لقيت الكلام ده على منتديات تانية بس قولت اكيد لازم يبقى في هنا موضوع كبير عن السفر.... اكيد هيبقى هنا افيد و اشمل و اخص لاطباء الاسنان
    لان المنتديات التانية دي ما هياش متخصصة في طب الاسنان فاكيد الموضوع هنا هيبقى منظم اكتر و اشمل و المشاركات هتكون اكتر ان شاء الله
    كمان انا شايف ان استفسارات الناس في الموضوع ده كتيييييييييييييييييير جداااا
    يا ريت يا جماعة نفيد بعض في الموضوع ده
    حتى ممكن حد يعمل اجراءات السفر والورق المطلوب ليه في نقط و ايه المشاكل اللي قابلها و ازاي نتلافاها .... و نسهل على بعض ... و نوفر وقت بعض
    و في الاخر هوا اقتراح

h[vhxhj hgstv ggulg fhgohv[ hhstv h[vhxhj

التعديل الأخير تم بواسطة dent_abugabal ; 05-03-2009 الساعة 03:46 PM

ينفع النقل من وزارة الصحة للخاص ؟وللا الوضع في وزارة الصحة بيكون أفضل ؟
    طبع الالنقا من الوزارة للخاص والعكس ممكن بس صعب لان النظام فى دول الخليج بيعتمد عل نظام الكفيل الى لازم يوافق الاول يعنى انا لو مديرك فى الصحة لازم اوافق على نقل كفالتك الى الخاص والعكس ودة لازم يكون رسمى وعلى ورق رسمى ولازم تروح الجوازات تنقل كفالة فيها ومع كل مرة جديدة للنقل رسوم 2000ريال اول مرة ثم 4000 ريال فى الثانية ثم6000 ريال وهكذا والحسابة بتحسب لكن بصفة عامة
    رواتب الوزارة افضل والاجازة45 يوم مدفوع الاجر واستقدام الزوجة او الزوج مجانا والاولاد وتذاكر السفر مرة واحدة
    ذهاب وعودة فى السنة وتوفير سكن او اعطائك بدل سكن 3 شهور كل سنة تعاقدية

هل ممكن يتم نقل مكان العمل الى مدينة بدل القرى و الضواحي و بعد كام سنة ممكن التقديم
    على طلب النقل؟
    دة بيخضع للتفاوض مع الادارة فى المديرية

كل دول الخليج تعلن ودة بانتظام عن عقود عمل ولجان تقيم واختبار للاطباء كل سنة ودة تقريبا بانتظام.
    يعنى مثلا السعودية تعلن مرتين فى السنة المرة الاولى فى الفترة من شهر يناير حتى مارس والفترة الثانية من اغسطس حتى اكتوبر وممكن يكون فية بعض اللجان التكميلية فى اى وقت من السنة حسب الاحتياج فى مستشفيات السعودية.
    طبعا الى انا شخصيا لاحظتة هو نزول اعلان سلطنة عمان فى شهر 6 او 7 تقريبا من كل سنة كذالك الكويت بينزل لها اعلان لاكنة مش منظم زى السعودية والسلطنة اما قطر والبحرين ف دى نادر لما تشوف لها اعلان لان الفرص فيها محدودة اما الامارات ف المنافسة فيها شرسة للغاية وبتختبر مرة فى مصر ثم مره احرى فى الامرات واذا نجحت بتدخل قائمة انتظار كبيرة على ما علمت من زملائنا والله اعلم.
    طبعا اعلى رواتب فى الامارات والكويت ثم (قطر والبحرين) ثم السعودية واقل الرواتب فى عمان طبعا فرق الراتب مش كبير زى ما الناس متخيلة يعنى الفرق من السعودية وعمان لا يزيد عن 800 جنيه.
    ممكن الامارات الراتب عالى كتير لكن الحياة فى الامارات نار يعنى الى بتخدة باليمين بتدفعة بالشمال وفى الاخر المحصلة النهائيه واحدة من حيث التحويش يعنى.
    لكن هناك فرق جوهرى للحياة فى دولة زى الامارات انك عايش تقريبا فى دولة زى اوروبا وتحت ايدك كل سفارات الدول والقنصليات والمطارات والمولات الكبيرة مش زى دولة مثل السعودية انت عايش فى قارة لما تفكر بس تنزل الرياض او جدة دة محتاج خطط ومناورات وتجهيز قبلها بشهور يعنى العبد لله لما يحب ينزل الراض النزول مصر اقرب

مميزات عقود الحكومة
    1. الأجر احسن
    2.اجازة سنوية 45 يوم مدفوة الأجر
    3.تزاكر طيران ذهاب وعودة لكى ولاسرتك مرة واحدة فى السنة.
    4.توفير سكن قريب من المستشفى او اعطائك بدل سكن يعادل راتب 3 سهور.
    زيادة سنوية فى الراتب من 0حتى 5% حسب تقيم مديرك لكى.
    5.الاستفادة من المنح والهبات الملكية زى ما حصل السنة الى فاتت مع غلاء السعار دول الخليج اعطت زيادة فى الرواتب تختلف من دولة لاخرى حسب الملك او الامير
    اما القطاع الخاص فكل شيئ بظروفها يعنى حسب التساهيل ليس هناك قاعدة .

أردت أن ألفت انتباه الزملاء بالمنتدى لبعض البنود التى ترد بعقود العمل الخاص فى السعودية :
    - حق الطرف الأول أو صاحب العمل فى اعارة أو نقل الطرف الثانى " الطبيب " للعمل بأى مكان يتبع له. " يجب أن يرفض هذا البند نظرا لعدم الإستقرار الذى سينجم عن هذا الوضع

هذا البند موجود فى كل العقود سواء قطاع خاص او حكومة بل هو اسوءفى الحكومة لانك فى القطاع الخاص غالبا صاحب المستوصف بيكون عندة مستوصف او اثنين فما بالك اذا كنت تعمل فى وزارة الصحة فنقلك لأى مكان فى السعودية ممكن لكن من خلال الواقع الفعلى لم نرى احد نقل خارج نطاق منطقتة(المحافظة يعنى) يعنى معظم النقل داخل حدود المديرية الى انت تابع لها وغلا يحدث ذلك لسد عجز او لتغطية زميل مسافر اجارة وراجع.

- عدم استطاعة الطرف الثانى " الطبيب " أخذ أجازة أو اخلاء طرفه وانهاء التعاقد إلا حين توفر البديل " رغم أن هذا غير قانونى طالما أنك بلغت صاحب العمل برفضك تجديد التعاقد قبل انتهاءه بشهرين إلا أنهم يعتبرون فى كثير من الأحيان فى مكتب العمل أن العقد شريعة المتعاقدين وطالما وقعت بالموافقة فعليك الإلتزام.
    للاسف دة بيحصل فى كل القطاع الخاص لكن مستحيل فى الحكومة انة يحصل.
    اذا عقدك خلص تستطيع السفر فورا..............

- مصاريف الإقامة وتأشيرة الخروج والدخول على صاحب العمل " هذا مذكور بقانون العمل" ولكن لابد أن يذكر فى العقد.
    هذا الكلام نادر جدا ان كفيلك يدفعلك الاقامة او تاشيرة الخروج والعودة حتى ولا الصحة .الجهة الوحيدة الى متأكد انها بتدفع هو الحرس الوطنى.

- الأجازة السنوية هى 21 يوم مدفوعة الأجر حسب قانون العمل وليس 15 يوم فقط.
    هذا يخضع للاتفاق ما بينك وبين الكفيل

- مصاريف التأمين الصحى للطبيب على حساب صاحب العمل.
    - فى بعض العقود يلتزم صاحب العمل بدفع مصاريف الهيئة السعودية للتخصصات الصحية وكذلك حضور المؤتمرات اللازم لتكملة 90 ساعة ." وهذا يكون عادة فى عقود المنطقة الشرقية"
    هذا الكلام نادر جدا ولا يحدث حتى فى الحكومة

*أنا خريجة طب أسنان دفعة 2006 ..و أنا أساسا اتولدت و عشت في السعودية و معايا إقامة محافظة عليها الى الان على كفالة والدي طبعا..بس حاليا انا في مصر و بنزل أجدد تأشيرة و اقامة ..و سألت في هيئة الشؤون الصحية هناك عن امكانية ايجاد عمل لي في وزارة الصحة بس قالوا لازم أكون كملت سنتين خبرة في مصر بعد الامتياز ..

كلام صحيح 100 فى المية لازم سنتين لاكن لها حل ماتخافيش, لى واحد زميلى زوجتة طبيبة اتجوزت وهى فى سنة ثلثة طب وبالعافية اخذت الامتياز وجت على السعودية مع زوجها استاذ الجامعة ولزالك لم تأخذ ولا يوم خبرة
    الحل سهل ودة من مصر بس محتاجة زقة بتروحى المديرية الى انت تابعة لها فى مصر وبتظبطى الموظف الى فى الملفات وهو بيكتب شهادة الخبرة بيضيف السنتين المطلوبة ولا من شاف ولا من درى ودة الى عملوا زميلنا لزوجتة ب100 جنية انا نفس المشكلة وجهتنى مع زوجتى وكان الحل انى ذهبت لواحد معرفة صاحب مستوصف هنا فى السعودية اعطانى عقد عمل من عندة لزوجتى انها اشتغلت عندة لمدة 2 سنة من تاريخ --كذا الى--- كذا ------ اخذت العقد ورحت وثقتة فى الغرفة التجارية ب 20ريال ثم الخارجية السعودية 100 ريال وكله فى السليم يا باشا وبعد كدة اعطيت صورة منة للهيئة السعودية للتخصصات الصحية طبعا بعد ما شافوا الاصل كلة فى السليم و10 على عشرة.

*انا طبيب اطفال تخصص حديثى ولادة حاصل على الماجستير2007 وجالي عقد طبيب مقيم اول في مستشفى احد بالمدينة المنورة عن طريق شركة بايونير وقالوا انه تبع وزارة الصحة بس تشغيل ذاتى وبالتالى الاجازة هتبقى شهر واحد هو ده الاختلاف بس انا مش مطمن وعايز اتاكد من كلامهم
    يعنى ايه التشغيل الذاتى وهل ليه نفس الحقوق زي ما حضرتك ذكرت من الزيادة السنوية وبدل غلاء المعيشة واي زيادة يامر بيها الملك ولا ده نظام خاص لان الشركة متكتمة على المعلومات بشدة وش عارف اسال مين
    وهل بعد ورور سنة من حقي ابقى اخصائى ويا ترى عندك فكرة عن المستشفى دى وايه المفروض اخد بالى منه

معظم مستشفيات التشغيل الذاتى هى مستشفيات تملكها وزارة الصحة السعودية وتعطيها الوزارة الى شركة خاصة لادارتها وجلب العمالة التى تعمل فيها وفى معظم الاحوال يكلوا عليك جزء من الراتب يعنى لو الوزارة مخصصة لك راتب 6000 ريال هم هيعطوك 4000 بس والباقى الله يرحمة ثانيا الاجازة يعطولك شهر فقط مع ان الوزارة عمل لك 45 يوم +5 ايام بدل عيد الأضحى تضاف للاجازة لتكون المدة 50 يوم مدفوع الاجر
    ثالثا بيكلا عليك بدل السكن و بيسكنوك فى سكن عزابى كل 4 فى غرفة ومش مسموح لك تجيب اولادك ولو اصريت بتجيبهم على حسابك الخاص.
    الى بحكية دة من واقع زملاء معى فى العمل كانوا فى مستشفيات من هذا النوع واستقالو وتعاقدوا من جديد طبعا كمان الشركة رفضت تنزهلم اجازات تعنى العقد كان سنتين بدون نزول وممكن يجى عليك شهر يقولك معلش مفيش فلوس اصبر علينا كدة 5 ايام ولا حاجة طبعا زملائنا دول مشوا من المكان دة بعد ام لجؤا لامير المنطقو وبالتحديد دة كان فى الهفوف فى المنطقة الشرقية انا لا انصحك تماما بهذا العقد وبعدين اطلب العقد الاول قبل التوقيع لو هم ناس كويسين هيوروك العقد لاكن لو ---------- الأخرى بقى اتورط يا حلو

حديثى اليو م عن مكتب التوظيف السعودى فى مصر

وذالك لما لهذا الموضوع من أهمية كبرى لدى كل الأطباء المهتمين بالسفر والعمل فى السعودية والله من وراء القصد وهو يهدى السبيل .
    اولا: عنوان المكتب 19 شارع عبد الله الكاتب الدقى
    ثانيا:تليفون3369087/3369086 فاكس 3369057 ص .ب 236
    مكتب التوظيف السعودى هو جهه حكومية تخظع للسفارة السعودية فى القاهرة وهو المسؤل عن توفير العمالة من مصر للعمل فى السعودية فى جميع المجالات مثل الطب والصيدلة والتمريض والهندسة والمدارس والزراعة وكل ما تتخيلة من مهن تحتاجها السعودية من مصر وذالك للتوظيف فى الحكومه السعودية ويستثنى من ذالك شركة النفط السعودية (ارامكو) الحرس الوطنى السعودى (لة مكتب مستقل) قوى الأمن السعودى (لة نظام خاص بة) وكليات الطب التى لا تخضع لوزارة الصحة.(بعض المستشفيلت السعودية التعليمية مثل مستشفى الملك فيصل التخصصى فى الرياض وهى من اكبر المستشفيات التعليمية فى الشرق الأوسط تخضع لوزارة الصحة).
    المركز بالنسبة للاطباء تجرى بة مقابلتان فى السنة بمعدل كل 6 اشهر لسد العجز فى المهن الطبية فى السعودية فى جميع المجالات ابتدا من
    التمريض- الصيادلة - الاطباء المقيمين - الاخصائين- الاستشارين- والفنين بجميع انواعهم( اشعة- تخدير- مختبرات) الاطباء العامين.
    مرة من يناير الى مارس ---- ومرة من يوليو الى اكتوبر تقريبا و يعنى لازم تتابع المكتب كويس علشان مش تفوتك المقابلة.
    كل مجموعة من دول يحدد لها يوم مستقل للمقابلة يعنى التمريض يوم - المقيمين يوم -وهكذا.
    كلة يتم اختبارة شفوى غالبا الا اذا كان الممتحن غلس ممكن يطلب بعض الاسئلة النظرية ودة قليل.
    طبعا التمريض والمقيمين والفنين والاخصائين بيتسلخوا اسئلة لكن الاستشارين مقابلة شكلية كدة ازيل وعامل اية والذى منة تنورنا فى السعودية وكدة وطبعا خصوصا اذا كان تخصص نادر زى المخ والاعصاب او جراحة الاوعية الدموية او طبيبة نساء دول كعب عالى مش زى الباقى سواء جيت ولا ان شالله ماجيت ما تفرقش شيد عليهم السيفون.
    طبعا الاعلان بينزل قبل المقابلة بحوالى 4 شهور وهم بيتصلوا بيك يعرفول ان لك مقابلة يوم كذا الساعة كذا طبع تستعد لها كويس وتتوكل على الله وتروح الاختبار طبعا لما هتروح هناك هنلاقى كدة خير اللهم اجعلة خير الطرق كلها مسدودة وزحمة ودة بيشد فيك ودة بيشد فيك يا بية انا اعبيلك الطلب تقولشى طلبات للجنة يا اخى وطبعا لما توصل للشباك وتقف فى الطابور الى يجى 70 متر ويجى عليك الدور تكون راسك بتزن والموظف المصرى الى بيخد الطلبات يتكرم ويخد الطلب بقرف تقلش بشحت منة
    المهم يوم التقديم كوم ويوم الامتحان كوم تانى واحد جمبك اد ابوك وجاى يمتحن واحدة اسننها وقعت وبتقولك وهو الثوئال يبنى دة اية ----------- ياما الحاجة سيبنى الله يكرمك ثوئال -؟؟؟؟ يا حاجة هو انتى جاية لية اصلى يابنى انا بقال 20 سنة فى العودية ونزلت النة الى فاتت اجرب حظى بس ما لقيتش الموضوع نافع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ العبد لله وهو فاتح بوئة 4 متر 20 ثنة ولسة طلعة يا نهار مش فايت وواحد من دور ابوية طلع 10 سنين ليبيا 7 فى اليمن 3 فى السودان وقال اما اخد لفة عند الملك فهد يمكن تضرب معايا اصل الى فات دة كلة ما ضربش منة حاجة خالص والعبد لله مكمل فاشخ بقة المرة دى 6 متر مكعب
    المهم ناس تدخل وناس تخرج وواحد طالع يشتم ووحدة جابلها شنطة مناديل طبعا العبد لله اعد فى الكرسى خير كدة اللهم اجعله خير بقى عامل زى الى قاعد على نار انا لازم امشى الوقت ويمر الصبح ثم الظهر واروح اصلى وبعدين اتغدى ولا حياة لمن تنادى والعصر يدن و المغرب والعشاء والراجل جوة بيمتحن ما هىة امم يا بنى والعبد لله دخل اخر واحد الساعة 11 ليلا ومع ذالك كنت من القلة الى نجحت واتعاقدوا مع وكان الممتحن مبسوط منى جداز
    والحمد لله
    انا طولات دة نص الاعلان الى بينزل فى الصحف والله الموفق انا عاوز تشجيع اصل والله ها اعتزل والزبد لسة جاية

تعلن وزارة الصحة بالمملكة العربية السعودية عن رغبتها فى التعاقد على هذه الوظائف: إستشارى ورئيس قسم القلب, إستشارى ورئيس قسم تخدير قلب, إستشارى قلب تداخلى أ, إستشارى قلب تداخلى ب, إستشارى مهربية قلب, إستشارى تصوير قلب, إستشارى قلب عام, إستشارى قلب اطفال, إستشارى عناية مركزة قلبية أ, إستشارى عناية مركزة قلبية ب, إستشارى نظائر مشعة, طبيب أخصائى ب, إستشارى ورئيس قسم جراحة القلب, أخصائى تروية قلب.

كما تطلب كبير أخصائى علاج نفسى, أخصائى علاج نفسى, اخصائى تأهيل بعد العمليات, أخصائى إجتماعى أ , أخصائى إجتماعى ب , أخصائى نظائر مشعة, أخصائى تغذية, طبيب مقيم أ , طبيب مقيم ب, طبيب أخصائى أ, صيدلى قانونى, كبير أخصائى تروية قلبية, إستشارى قلب تداخلى أطفال, إستشارى تصوير قلب, إستشارى تخدير قلب ب , إستشارى جراحة قلب أطفال, طب نفسى وإدمان ( مقيم - أخصائى - إستشارى ) , صيدلى إكلينيكى ب , مقيم كهربائية أ , اخصائى أجراحة قلب, أخصائى ب جراحة قلب, أخصائى قلب عام ب , اخصائى تخدير قلب ب , مقيم ب جراحة قلب , ومقيم قلب ب.

وذلك وفقاً لهذه الشروط : مؤهلات الزمالة الغربية وما يعادلها والدكتوراه وما يعادلها والماجستير وما يعادلها والبلوم فى اى تخصصات قلبية جراية وغير جراحية.

يسلم الطلب موضحاَ به مسمى الوظيفة المتقدم لها مرفقاَ بها صور من المؤهلات العلمية والخبرات موضحاَ بها عنوان المتقدم ورقم هاتفه مناولة للموظف المختص بالبوابة الرئسية للمكت خلال أوقات الدوام الرسمى ( من الساعة 9 صباحاَ حتى الساعة 4 عصراَ عدا الجمعة والسبت ) أو عن طريق البريد على العنوان / 19 شارع عبد الله الكاتب - الدقى (صندوق بريد 226 )، وذلك مع ملاحظة ان الوزارة لا تتعامل مع وسطاء أو مكاتب خاصة وجميع الطلبات الواردة عن طريقهم تستبعد نهائياَ .

الأوراق المطلوبة منك لاتمام التعاقد واظن دة لكل الناس ولكل العقود
    1-الشهادة المؤقتة او الكرتون-------تصدق من الخاجية المصرية +الملحق الثقافى العودى (عدد 2 صورة)
    2-شهادات الخبرة من الجهات التى سبق العمل بها موضحا بها بيان الاجازات بدون راتب---لاحظان الجازات بدون راتب لا تحسب لك فى سنوات الخبرة يعنى هتقلل مرتبك----- الشهادات دى توثق من الخارجية المصرية+ القنصلية السعودية( شهادات القطاع الخاص تختم من التأمينات اذا كنت ترغب فى احتساب الخبرات الخاصة ) عدد صورة واحدة
    3- فيش وتشبية حديث جدا(1)
    4- صورة من شهادة الجيش او نموذج 51 س او نموذج 60 ش- ---- يصدق من الخارجية المصرية والقنصلية السعودية اذا كنت ترغب الاستفادة منة كشهادة خبرة (2 صورة)
    5- شهادة صحية للفيروسات من المعامل المركزية لوزارة الصحة المصرية يكتفى بالختام والى عليها
    6-كشف طبى بموجب النموذج الرسمى للمكتب وللجهات التى سيحددها لك المكتب
    7- تصريح عمل من ادارة تصاريح العمل بمحافظتك
    8- جواز سفر مستق تكون المهنة فية هى نفس المهنة الى انت طالع تشتغلها
    9-صور شمسية 4*6 (عدد6 صور)
    10-شهادة تحركات من الجوازات ------ مش مهمة قوى

الأوراق المطلوبة للمرافقين أو المحرم

الموضوع دة من وجة نظرى الخاصة أنة مهم جدا انك نتخلص الأوراق الخاصة بكل المرافقين لك من أولاد أو زوجة وانت فى مصر أحسن ها تقولى لية

شوف يا سيدى طبعا الكلام للمتزوج أو المتزوجة وحضرتك فى مكتب التوظيف السعودى بتقلهم أنا معاية الاولاد والمدام وهو بيعطيك ورق لهم يعنى وأنت راح تكشف طبى خد المدام معاك تكشف وانت رايح تحلل خدها معاك مفيش مشكلة ويبقى مشوار واحد الا اذا كنت مخنوق منها وحضرتك وانت رايح توثق الشهادات مفيش مشكلة خد معاك شهادات المدام ماهى ام العيال عادى يعنى داة لو المدام حطى عنيها على شغل فى السعودية اما لو موش ناوية على شغل يبقى جات منها وكفى الله المؤمنين شر القتال
    طبعا من الحجات المهمة شهادات التطعيم للأولاد أو شهادات المدارس بردة.
    طيب ممكن واحد زكى يقول لية دة كلة ما تخليها لما اجى السعودية يمكن ما ارتحش ولا العقد يكون مضروب؟؟

سؤال وجية بردة بالنسبة للعقد انت بتشوفة بعينك فى المكتب وبتعرف قيمتة بالتحديد والى انت وقعت علية هو الى انت راح تخدة بالظبط.
    الشئ الثانى تخليص أوراق الاستقدام من السعودية هنا لو حضرتك بعيد عن الرياض هيكون صعب جدا لان معظم الورق من وزارة الخارجة السعودية فى الرياض وبتاخد مش اقل من شهرين الى 3 شهور.

كمان زوجتك ها تروح تخلص كل شيئ لواحدة فى مصر يعنى ( هتمل كشف طبى وتحليل فيروسات وتوثيق الشهادات وشهادات العيال وحجز طيران لوحده) طيب لية حرام عليك انت تخلص لهم كل حاجة زى ما انت عملت بالظبط وحجزت لهم بعدى بشهرين يعنى على اخر يوم فى الفيزا وجم بعدى مفيش اى مشكلة.

ودى الاوراق المطلوبة بالتفصيل
    1- فيش وتشبية للمحرم. (عدد19

2-كشف طبى للمحرم بموجب النموذج الرسمى للمكتب (1)

3-شهادة صحية للمحرم والمرافقين فوق 10 سنوات من المعامل المركزية لوزارة الصحة المصرية (1)

4-تقارير طبية للمرافقين موضح بها تطعيم ضد شلل الاطفال لمن هم دون الخامسة عشرة عليها صورهم ومختومة بختم المستشفى (1)

5-جوازات سفر المرافقين ( رسم تأشيرة دخول السعودية 100 جنية مصرى)

6-صورة شخصية لكل مرافق (1)

7-المؤهلات تالدراسية لكل مرافق توثق من الخارجية المصرية-- الملحق الثقافى السعودى اذا كانوا سيلتحقون بالمدارس السعودية.

*عندي استفسار بخصوص شهادة الخبرة ...هل أي مكان أشتغلت فيه أقدر أخد منه شهادة خبرة بالمدة اللي اشتغلتها فيه ؟؟حتى لو مش تابعة لوزارة الصحة ...لان حاليا بشتغل في مستشفى خاص بس المرتب مش ثابت طبعا ..و كمان بدون عقد ..و أنا مش حلحق أكمل فيها سنة حتى..فهل و انا ماشية أطلب شهادة خبرة بالفترة اللي اشتغلتها؟؟و للا كدا مش حتكون معترف بيها عشان مش من وزارة الصحة؟

شوفى قاعدة عامة تحطيها حلقة فى ودنك اى مكان ها تشتغلى فية لازم تخدى منة شهادة خبرة لية لان عند احتساب سنوات الخبرة ليكى ودة عند التعاقد حضرتك بتقدمى كل شهادات الخبرة بتعتك وهم بيحسبوا لكى الراتب على اساس سنوات الخبرة
    مثال:
    حضرتك طبيب عام مثلا ودة سنة الخبرة بتاعتة بتحسب بى 200 ريال فلو عندك سنة واحدة راح يحسب لك 200 ريال بس ولكن لو عندك 10 سنوات راح يحسب لك 2000 ريال خبرات تضاف على اساس الراتب واظن دة فارق كبير جدا ,اذا راتبك بيفرق مع كل يوم خبرة بتحصلى علية.
    هام جدا:
    تحسب سنوات الخبرة باليوم يعنى السنة تحسب سنة اذا كانت 365 يوم , اما اذا نقصت يوم واحد فى المديرية لن يحسبوها لكى

مثال :
    لى واحد هندى زميل جايب شهادات من الهند انة عمل فى حوالى 6 اماكن ما مقدارة 6 سنوات بس كانت بتفرق معاة انة بيخلى من مكان ويستلم فى مكان يعنى اشتغل من يوم 1/1/2005الى 25/10/2005
    ولما راح استلم المكان التانى استلم فى 28/10/2005 الثلاث ايام دى فرقت معاة خلاصة الكلام اشتغل 6 سنوات ناقصين 10 ايام فراحوا حذفين لة سنة خبرة وقالوا لوة دى مش سنة كاملة دى ناقصة 10 ايام.
    الشئ المهم انة اى خبرة حضرتك تخديها تكون معتمدة وهو دة مربط الفرس
    لو انت فى مصر كل خبرات وزارة الصحة معترف بيها وتسطتيعى توثيقها لاكن المشكلة فى القطاع الخاص لازم المستشفى الى انت كنت شغالة فيها تكون مأمنة عليكةى ولكى رقم تأمينى علشان تسطتيعى توثيق الشهادة دى من الخارجية والتأمينات
    اما لو الخبرة من السعودية ايضا خبرات وزارة الصحة معتمدة وتخدة شهادة خبرة عادية اما القطاع الخاص لازم توثقى الشهادة من الغرفة التجارية ثم الخارجية السعودية.
    بالتالى لازم يكون المستوصف الى انت فية يكون معترف بية اصلا.

*أنا فى السعودية وعايزة ألاقى شغل مع العلم ان معايا اقامة على زوجى أعمل ايه؟؟
    موضوعك سهل وبسيط
    1- جهزى اوراقك وشهاداتك وطبعا موثقة من مصر من الخارجية والسفارة السعودية والملحق الثقافى السعودى زى ما زكرت قبل كدة .
    2- تفوتى عل الهيئة السعودية وتقدمى على اقرب امتحان وتتوكلى على الله وتدخلى لان اول سؤال ها تتسأئلية معاكى شهادة الهيئة السعودية للتخصصات الصحية ولا اية؟
    3- بعد الامتحان تبدئى البحث عن وظيفة.
    ملاحظة كثير من المعاهد الخاصة بالتدريس للطلبة الصحين مش بتحتاج شهادة الهيئة ولا حت نقل كفالة لانة بيعتبر دة عبأ علية علشان لما يحب يمشيكى مش توجعى راسة.

التقديم حضرتك بعد اما تنجحى فى الهيئة بيكون عن طريق مديريى الشؤن الصحية الى موجودة فى منطقتك ويقدم الورق الى مسؤل التوظيف والورق يكون كامل يعنى

1- شهادة البكالوريوس حديثة وموثقة من الجامعة والخارجية المصرية والسفارة السعودية كما سبق
    2-شهادة الامتياز موثقة وحديثة.
    3شهادة الخبرة موثقة وحديثة.
    4-صورة جواز السفر.
    5- صورة من اقامتك النظامية فى المملكة.
    6- طلب برغبتك فى التوظيف فى المديرية.
    يتابع هذا الكلام كل اسبوعين حد يمر على المديرية لان فية ناس بتستقيل وعن طريق كومبيوتر شعبة التوظيف تسطتيعى معرفة الوظائف الى راح تكون شاغرة لاستقالة اصحابها.

نصيحة مخلصة لازم جوزك يعمل صحبية مع موظف التوظيف علشان يعرفو من الى عقدة راح ينتهى قريب ومش ناوى يجدد عقدة لان حضرتك فى الحالة دى بتخدى الرقم دة وبتروحى للمسؤل عن ادارة التعاقد فى المديرية وبتقولى لة فية درجة وظيفية رقمها كذا ها تفضى يوم كذا انا ممكن اخذها .
    الشيئ الثانى انة ممكن وظيفتة حضرتك دى ممكن الدرجات المتاحة فيها تكون خالصة ودة بيحصل فى التخصصات الى مش كتير مطلوبة زى تخصص حضرتك فانتى لازم يكون مخك كبير يعنى مفيش وظيفة طبيب صحة عامة لكن فية وظيفة طبيب عام (ممكن تقبلى) ممكن وظيفة طبيب باطنة وهكذا الموضوع عرض وطلب ولازم تكونى مرنة عند التفاوض.

بعد كدة فية اختبار داخلى بتعملة كل مديرية لنفسها ودة عرضة انها تختار الناس الى عوزاها يعنى مش كل الى نجح فى الهيئة اصبح قانون انة يتوظف لا انا ممكن ارسبة فى المقابلة الشخصية بتعتى ودة حقيقى كل الجهات السعودية بتعملوا علشان يختار بنفسة الناس الى عاوز يعينهم واو الى مش عاوز يثبتهم.
    لكن غالبا بنسبة 90% كل الى بينج فى الهيئة بيحصل على وظيفة لكن لازم يستنى لما مكان يفضى طبعا.

انا معية واحد زميلى طبيب شرعى فى مصر مرافق لزوجتة طبيبة الناس طلع روحة علشان ينجح فى الهيئة ويتعين كطبيب عام والاخر فشل, فنزل مصر واتعاقد من جديد هو وزوجتة هو طبيب شرعى وهية مقيمة نساء.

عناوين مهمة

1-القنصلية السعودية فى القاهرة 5 شارع الجهادية -جاردن سيتى (للتصديق على شهادات الخبرة)
    2-القنصلية السعودية فى الاسكندرية 9 ش البطالمة الفراعنة- الأزريطة (تصدق شهادة الخبرة)
    3-القنصلية السعودية فى السويس 10 ش عباس -بور توفيق (تصديق شهادة الخبرة)
    4- الملحق الثقافى السعودى 9 ش السلولى متفرع من هارون - الدقى قريب جدا من مكتب التوظيف السعودى(للتصديق على المؤهلات العلمية)
    5-مستشفى النيل بدراوى (للكشف الطبى) أول طريق المعادى- كورنيش النيل
    6- مستشفى السلام الدولى أول طريق المعادى -كورنيش النيل
    7- مستشفى الصفا 40 ش العراق - المهندسين
    8-مستشفى الشروق 5 ش بحر الغزال نهاية احمد عرابى بالمهندسين
    9-مبرة العصفرة الاسكندرية
    10- مركز الاسكندرية الطبى الاسكندرية
    11- مستشفى القبارى الاسكندرية
    12- الخطوط الجوية العربية السعودية 5 ش قصر النيل او 55 ش الجمهوريات او اخر سور نادى الزمالك(لحجز تزاكر الطيران
    13-رحلات المدرسين 33 ش الحسين- الدقى
    14- المعامل المركزية لوزارة الصحة بالقاهرة ش الشيخ ريحان بعابدين ( لعمل فحوصات الفيروسات والايدز(

*بعض المستشفيات والمستوصفات بجدة بالسعودية والتى لها تجارب سلبية فى التعامل مع الأطباء :
    أولاً: المستشفيات
    - مستشفى السلام الدولى
    - مستشفى أبوزنادة
    - مستشفى الحياة
    - مستشفى الأنصار
    - المستشفى السعودى الأمريكى
    - مستشفى الزهور
    ثانيأ: المستوصفات
    - مستوصف الأنصار
    - مستوصف يحيى
    - مستوصف المرزوقى
    - مستوصف داليا
    - مستوصف الظافر

فى شمال السعودية المنطقة دى صغيرة يعنى مفيش مستشفيلت خاصة من اصلة بس فية بعض المستوصفال الى اعرفها جدا وسمعتها زفت وهى

1- مستوصف الرجاء الطبى ( بالحدود الشمالية(
    2_ مستوصف الامل( الحدود الشمالية(

مستوصف الدوحة الاهلى بالظهران يضاف على راس القائمة السوداء ويتعامل معه مكتب سفريات بالمهندسين (مكتب الجزيرة العربية) حذارى حذارى حذارى حذارى حذارىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

*الهيئة هيعطيكى مجموعة من الأوراق لكى تستكمليها وتجهزيها علشان يقبلوا تسجسلك فى الهيئة ويسمحوا لكى بدخول الاختبار هذة الاوراق هى........

1- عقد عمل موثق كما ذكرت من قبل ( أو شهادة تعريف من مقر عملك وعليها الاختام واضحة وحديثة وهذة الشهادة موجهة للهيئة السعودية للتخصصات الصحية.)

2-شهادة البكالوريوس موثقة من الخارجية المصرية , السفارة السعودية فى القاهرة.

3-شهادة الخبرة موثقة كما ذكرت من قبل.

4-شهادة الامتياز موثقة كما ذكرت من قبل.

5-جواز السفر , وصورة منة ( مختومة بختم صورة طبق الاصل).

6-صورة من الاقامة النظامية ( وصورة منها مختومة طبق الاصل).

7- صور شخصية (عدد 2 صورة للكارنية فى حالة النجاح و صورة على طلبك واوراقك.)

8-شيك بأسم الهيئة السعودية للتخصصات الصحية مدفوع من اى بنك بقيمة رسوم الاختبار ورسوم التسجيل الذى يختلف على حسب التخصص وعلى حسب كل مهنة
    . مع ملاحظة المبلغ بيختلف من مهنة لاخرى
    مثلا رسوم التسجيل للصيدلة 300 ريال ورسم الاختبار 800 ريال
    رسوم التسجيل للطبيب العام 400 ريال + 900 ريال للاختبار
    الاخصائى على ما اذكر ومش متأكد قوى 400+ 1200ريال
    الاستشارى 400+ 1600 ريال .

ملاحظة صور الشيك واحتفظ به كمستند لك عن الضرورة لان كل شيئ فى السعودية عرضة للفقدان بسهولة وليس مرة واحدة بل ممكن ان تفقد اوراقك اكثر من مر شيئ عادى جدا.

سوف يأخذ الموظف الشيك وتحتفظ انت بالكعب....................هام جدا لا تضيعة.

9-ملف علاقى.

10- فى حالة تكون الى داخلة الامتحان سيدة.( ممكن يغلس ويطلب موافقة ولى امرك او كفيلك .... الى هو الزوج..... حسنى علاقتك مع الراجل لانة ممكن يقولك بس دة مش فى كل الحالات دة على حسب المزاج.

الى انا ذكرتة دة هو الى حصل معى بالتحديد هنك عقبتين فى منهى الغلاسة.

وهم الفقرات من 1 حتى 4 لية ,

اولا منين اجيب عقد عمل وانا لسة لم احصل على عمل اصلا

ثانيا توثيق الشهادات فى مصر الخارجية راح توثق مفيش مشكلة .
    لكن السفارة والقنصلية سوف يرفض الموظف اصلا استلام الشهادة وراح يقولك هو اى حد يجيب لية شهادة نوثقها

يا محترم احنا مش بنوثق الا شهادات الناس الى حصلت على عقود فى السعودية بالفعل هى سبيل يا محترم تقلش انا مش راح ادفع لة .
    عجبى
    طبعا الى اكتشفتة فى الاخر ان التعقيد دة كلة علشان هم عرفين ان الى بينجح فى الهيئة بعد كدة بسهولة بيحصل على عمل و لهذا هم بيغلسوا وبيلففك حوالين نفسك يمكن تصرف نظر عن الموضوع.

طبعا انا حليت كل المعضلات دى لان مدير الهيئة فى منطقتى كان من اعز اصحابى وهو الى عرفنى ازاى احل المشكلات دى

*الطبيب العام لازم يكون معاة خبرة لا تقل عن 3 سنوات ولكن حقيقى نجد ساعات اطباء مصرين لسة متخرجين من سنتين ممكن بيعدوها ساعات.

أ-خد بالك نجاحك فى الهيئة مش معناة انك تحصل على وظيفة لكن دة معناة انك لو وجدت وظيفة ممكن تخدها مباشرة دون مشاكل.

لكن اذا وجدت وظيفة وانت مش ناجح فى الهيئة دة معناة انك مش تعرف تخد الوظيفة .
    أظن كلام سهل ومفهوم.

ب- حصولك على درجة علمية معينة دة مش معناة ان الهيئة تصنفك على هذة الدرجة .
    يعنى لو معاك ماجستير ودخلت امتحان الاخصائى ولم توفق الهيئة تصنفك ( ممارس عام , أو طبيب مقيم ) وفى هذة الحالة حتى لو وجدت وظيفة أخصائى مش تعرف تأخذها لانك ببصاطة كرت التعريف بتاعك من الهيئة بيقول انك مش تنفع أخصائى , دة انت كبيرك GP.

فى هذة الحالة الجهة الى مشغلاك لازم تنزلك لوظيفة ممارس عام .

ج-رخصتك فى الهيئة تجدد كل 3 أو 5 سنوات على حسب مزاجك وفلوسك , طبعا ال5 سنوات أغلى فى الرسوم.

د- التجديد فى الهيئة يتطلب ساعات تعليم طبى مستمر ( 90 ساعة لل 3 سنوات, 120 ساعة لى 5 سنوات)
    الساعات دى بتجبها من المؤتمرات الى انت بتحضرها أو ممكن من النت من الموقع دة

[Only registered and active users can see links. or Thanks]
    [فقط الأعضاء المسجلين والمفعلين يمكنهم رؤية الروابط أو شكرا]

*هل يمكن توثيق الشهادات من القنصلية السعودية في ظل عدم وجود عقد عمل لي أو ممارستي لأي عمل في السعودية.
    ما حدث معى انا شخصيا انى لما اخذت الشهادات وذهبت بنفسى اول مرة رفضوا توثيق الشهادات الا مع وجود عقد عمل , فما كان منى الا أخذت الشهادات ورجعت البيت وبعد كام يوم رجعت السفارة تانى على اننى لا أعرف شيئ وطبعا الموظف كان اتغير وموجود موظف تانى و مع ملاحظة انى كونت سددت الرسوم فى الخزنة , فبصى لى الموظف بأرف وقال لى هى الشهادات دى لمين , فقلت لة لزوجتى , قالى ودفعت الرسوم .

قولت لة اة دفعت وادى الوصل اهوة.
    طبعا العبد لله كانت بينة علية علامات الثقة جدا , مع العام انى كنت خائف ليرفض والحمد لله عدت بسلام ووثقت الهادات لزوجتى.
    اذا كنت مش مطأئنة اهذا الطريق يمكنك اعطاء الشهادات لاى مكتب من الى بيتعاملوا مع السفارة ودول لهم سككهم ومش بيغلبوا واكيد راح يوثقهم لكى .
    بس راح تدفعى المعلوم.

*نكمل الحديث عن الطبيب العام وكيفية التعاقد عن طريق مكتب التوظيف السعودى فى مصر.
    اولا: عرفنا ان سنة الامتياز لا تحسب ولا تضم لسنوات الخبرة.
    ثانيا: عرفنا من قبل كيف تعقد الامتحانات والمدة من نزول الاعلان بالصحف وموعد الامتحان وموعد انهاء الاوراق ما حدث معى بالضبط .
    الاعلان فى شهر 7 اتصلوا بى فى يناير يعنى بعدها ب 5 شهور يخبرونى بموعد الامتحان فى نهاية مارس وبداية ابريل ثم التعاقد وانهاء الورق فى مايو ثم السفر فى يونيو يعنى تقريبا سنة كاملة من تاريخ الاعلان حتى السفر.
    ثالثل بيطلبو من حضرتك الاوراق التالية وكلها اصول معتمدة ومختومة وموثقة
    1- شهادة البكالوريوس حديثة ومعتمدة من الكلية والجامعة والخارجية المصرية والسفارة السعودية كما ذكرت فى مداخلة من قبل.
    2 شهادة الامتياز موثقة ومختومة بنفس الطريقة وحديثة وخد بالك من حديثة يعنى ما يكنش ملا عليها اكثر من شهرين على اكثر تقدير والا هيرفضوها.
    3- شهادة خبرة مذكور بها كل خبراتك بعد انتهاء الامتياز وكل اوقات الاجازات الى بدون مرتب او النتدابات او القطعات دة اذا كنت عاوز تمشى سليم 100% لكن بصراحة كلنا بنظبط الشهادة دى مع موظفى المديرية لان هتفرق معاك فى الراتب حيث ان اى يوم انقطاع او اجازة بدون راتب وحضرتك ما اشتغلتوش حينقص لك الراتب, يعنى لازم تكون الشهادة متظبطة كويس ومفيش حاجة عكس حاجة وخد بالك من التواريخ كويس , ما تذكرش شيئ يبان انك لاعب فى حاجة.
    4- طبعا الخبرات من القطاع الخاص لن يعترف بها اذا لمن تكون المستشفى الخاصة مامنة عليك ولها لفة لازم تروح تظبط الشهادة كويس ومعظم زملائنا الى جابوا شهادات من القطاع الخاص وجدوا مشاكل كثيرة, ممكن الموظف يلغيها خالص وما يحسبهاش لك اصلا.
    5-شهادة ميلادك او مستخرج رسمى منها .
    6-البطاقة الشخصية للاطلاع عليها(ممكن).
    7-جواز سفر حديث والاسم فية مطابق للاسم فى البطاقة والشهادات بتعتك.
    8- صور صخصية حديثة 4*6( جهز معاك 12 على الاقل لان كل مكان ها تروحة يقولك صورة لو سمحت) ما نت اصبحت مهم ومطلوب.
    9-فيش وتشبيه حديث(طازة) علشان الى كان سوابق
    10- بطاقة الخدمة العسكرية او موقف من الجيش( اما انك تاخذ الصل الى فى المديرية لكى يتطلعوا علية + صورة طبق الاصل منة تعطيها لهم فى المكتب او تشد على منطقة تجنيدك يديك واحدة جديدة.
    11- قرار باجازة بدون مرتب لمدة سنة من مديرية الصحة الى حضرتك تابع ليها .
    12- بالنسبة للحريم موافقة الزوج او ولى امرها( المحرم يعنى).

بعد كدة الموظف راح يخد كل الاوراق دى ويعمل لك ملف خاص بيك بتاخذ رقمة وتبدأ تباع معاهم.

راح يعطيك خطاب من المكتب موجة لاحد المستشفيات الى انا ذكرتها من قبل وذالك لتوقيع الكشف الطبى عليك , الكشف الطبى شامل كل حاجة من باطنة وجراحة وصدر وعظام ومسالك واشعة وتحاليل بول وبراز ونفسية وسكر وضغط وتحليل حمل.
    مريض السكر والضغط مفيش مشكلة بيتعاقدوا معاة اما الحامل فدى مرفوضة
    الكشف الى فى المستشفيات دى مش بمزاجك ومن الافضل انك مش تلعب فى حاجة فية لية لان لو فية شيئ وانت فبركتة هتتأفش هنا فى السعودية لانهم بيعيدوا كل حاجة تانى فى المستشفى الى انت هتشتغل فيها وهنا مفيش لعب زى مصر.
    اخطر تحليل ودة الى مفيش فية يما ارحمينى هو التحليل الى فى المعامل المركزية لوزارة الصحة ( تحليل الايدز والهباتيتس.
    طبعا كل التحاليل دى هتستلمها فى مظروف مغلق ممنوع فتحة لانة بيفتح فى المكتب وبعرفة الموظف المختص او المدير.
    وللحديث بقية باذن الله

عقد توظيف غير السعودين بوزارة الصحة السعودية

بسم الله الرحمن الرحيم

هام جدا دة نص العقد لكل الناس مع تغير الارقام فقط

أنة فى يوم / / 142ه الموافق / / 200م تم التعاقد بين كل من :--
    أولا- وزارة الصحة السعودية المشار اليها بالوزارة

ثانيا :- اسم سعدتك المشار الية ب المتعاقد.
    واتفق الطرفان على ما يلى:

مادة 1- يباشر المتعاقد واجبات وظيفتة( وظيفة معاليك) فى مقر الوزارة أو فروعها المنتشرة فى المملكة وتشمل واجبات هذة الوظيفة ما يلى:-
    أ------------------------------------------------------
    ب----------------------------------------------------
    ح----------------------------------------------------
    العمل المطلوب منك يا باشا
    دأية واجبات أخرى تكلفة بها الوزارة , ويتعهد المتعاقد بتأدتيتها على اكمل وجة وبدقة وأمانة وعلى أفضل ما يستطيعة.

مادة2-يسرى هذا العقد لمدة سنة واحدة فقط وتبدأ من تاريخ مغادرة المتعاقد وطنة متوجها للمملكة على الا تزيد المدة بين مغادرة الوطن والتقدم لمباشرة العمل وفقا لتعليمات الوزارة على 3 أيام أو من اليوم الذى يتقدم فية المتعاقد لمباشرة العمل وفقا لتعليمات الوزارة اذا كان مقيما فى البلد الذى توجد بة الوظيفة ووقع فية العقد( اذا كان التعاقد داخلى).
    مادة 3- تدفع الوزارة الى المتعاقد راتبا شهريا مقدارة للطبيب العام والمقيم والاسنان( أساسى 4000 ريال + الخبرة 200 ريال عن كل سنة خبر ( بحد أقصى 15 سنة يعنى 3000ريال حد أقصى)+ بدل النقل 400 ريال شهريا اذا كنت ساكن خارج المستشفى) اذا كنت داخل المستشفى يلغى بدل النقل.
    الحد الاقصى للرلتب 7400 ريال سعودى فقط لا غير ( للطبيب العام والطبيب المقيم اى كان تخصصةو طبيب الاسنان .
    مادة4- تؤمن الوزارة للمتعاقد وعائلتة التى تقيم معة مدة لا تقل عن 6 أشهر خلال العقد الواحد تذاكر السفر الجوى كما ياتى:-
    أ)مرة حين القدوم من وطنة الى المملكة فى بداية مدة العقد ما لم يكن مقيما بالمملكة عند تعيينة, ومرة أخرى حين العودة الى موطنة فى نهاية مدة العقد.
    ب)من المملكة الى وطنة ذهابا وايابا مرة كل سنة أثناء مدة العقد عندما يرخص لة باجازة عادية وتمنح تذاكر السفر فى حدود 4 أشخاص فقط بما فى ذالك المتعاقد نفسة( يعنى حضرتك والمدام وطفلين وبس).
    مادة 5 تدفع الوزارة الى المتعاقد ما يلى :-
    أ) بدل سكن مقدارة 3 شهور من أساسى الراتب و يدفع هذا البدل دفعة واحدة سنويا ومقدما فى بداية العقد( دة بيطلع روحك على بيجى) ثم فى بداية كل سنة من سنوات التجديد, ولا يستحق المتعاقد بدل سكن اذا أمنت لة الوزارة مسكنا.
    ب)بدل تجهيز عند بدأ التعاقد مقدارة 50% من الراتب الشهرى المقرر لة.
    مادة 6- يستحق المتعاقد اجازة عادية براتب كامل مقدارة 45 يوم عن كل سنة كاملة من سنوات الخدمة.
    مادة 7- لا يجوز الحصول على الاجازة العادية الا بعد استحقاقها فعلا , ويجوز عند الضرورة تجزئتها بحيث لا تزيد على فترتين ولا تصرف تذاكر السفر الا عند التمتع بالفترة الاخيرة منها.
    مادة 8- للوزارة وفقا لمتطلبات العمل أن تؤجل الحصول على الأجازة العادية على ألا تتجاوز مدة التأجيل 5 شهور من السنة الجديدة للمتعاقد , وللوزارة كذالك الغاء الاجازة كلها أو بعضها على أن يكون الألغاء بموافقة المتعاقد, ويكون التعويض عنها بمبلغ يعادل راتب المتعاقد فى السنة التى استحقت فيها الاجازة.
    مادة9- أذا أصيب المتعاقد بجرح أو مرض يمنعة من أداء عملة بصورة مؤقتة , استحق أجازة مرضية مدتها شهر واحد براتب كامل ويجوز تمديدها شهرين أخرين بنصف راتب , وذالك عن كل سنة كاملة من سنوات الخدمة.
    ولا تستحق الأجازة المرضية أذا وقعت الاصابة أو المرض أثناء وجودة خارج المملكة فى أجازة عادية.
    مادة 10- تستحق المتعاقدة أجازة وضع براتب كامل مدتها 45 يوم بما فى ذالك أيام العطل الرسمية.
    مادة 11-
    أ) يخضع المتعاقد لكافة الأحكام الواردة بالفصل الثانى من الباب الثانى من نظام الخدمة المدنية الصادر بالمرسوم الملكى رقم م/49 وتاريخ 10/7/1397 ه, وتحت عنوان ( الواجبات ) وكذالك للأحكام المكملة لهل والواردة بالوائح التنفيذية للنظام المذكور .
    ب) يخضع المتعاقد بالنسبة الى الأخطاء الطبية الوظيفية التى يرتكبها أثناء الخدمة لنظام تأديب الموظفين الصادر بالمرسوم الملكى رقم م/7 فى 1/2/1391ه وكافة القررات المكملة لة.
    مادة 12
    - أذا تخلف المتعاقد عن التقدم لمباشرة مهام وظيفتة وفقا للتعليمات المبلغة لة دون عذر مشروع خلال شهر من تاريخ توقيعة على العقد أو موافقتة على العقدجاز للوزارة الغاء العقد ويعتبر عندئذ كأن لم يكن وتخطر الوزارة المتعاقد بذالك كتابيا وتسقط كافة حقوقة قبلها.
    مادة13-
    أذا لم يرغب أى من طرفى العقد تجديدة وجب علية أخطار الطرف الأخر بذالك كتابة قبل انتهاء العقد بشهرين على الأقل والا تجدد العقد لمثل مدتة بقوة النظام
    (هذا الكلام حتى 2005 وتم تعديلة الان حيث تم اضافة المادة 13 من عقد توظيف غير السعودين والتى تعطى الوزارة الحق فى طردك من العمل دون سابق انظار طالما ان عقدك قد انتهى وهذة المادة صدرت سنة 2007م)
    مادة14-
    ينتهى العقد قبل انتهاء مدتة فى الحالات الأتية:
    أ) قبول استقالة المتعاقد.
    ب) الانقطاع عن العمل دون عذر مشروع تقبلة الوزارة لمدة تزيد على 15 يوم متى رأت الوزارة انهاء العقد لهذا السبب.
    ج) الغاء الوظيفة من قبل الدولة أو سعودتها.
    د) العجز عن أداء العمل .
    ه) عدم الصلاحية للوظيفة(مثل حالات المرض النفسى................).
    و) الفصل التأديبى بقرار من مجلس المحكمة.
    ز) الفصل للمصلحة العامة .
    ح) الحكم على المتعاقد بحد شرعى أو الحكم علية فى جريمة مخلة بالشرف أو الامانة أو السجن لمة تزيد عن سنة فى أى جريمة أخرى.
    مادة15
    أ)يمنح المتعاقد بعقد شخصى عند انتهاء الخدمة مكافئة نهاية خدمة تعادل راتب نصف شهر عن كل سنة تعاقدية كاملة من سنوات خدمتة بشرط أن يكون أمضى 3 سنوات متوالية على الاقل فى الخدمة بموجب العقد وبحد أقصى 50000خمسون ألف ريال سعودى( هذا حتى 2005م وتم زيادة المبلغ الان الى 100000 مائة الف ريال سعودى بقرار من مجلس الوزراء).
    ب)أما المتعاقد بالاعارة ( الله يرحمها راحت الاعارات خلاص) فيمنح عند انتهاء الخدمة مكافئة تعادل ربع راتب شهر عن كل سنة تعاقدية بشرط أن يكون امضى 3 سنوات على الاقل وبح اقصى (25000 ريال )
    طبعا الان مفيش اعارات يعنى البد دة يعتبر لاغى.
    مادة 16-
    يمنح المتعاقد الذى تنتهى خدمتة بسبب الغاء الوظيفة أو الفصل للمصلحة العامة تعويضا يعادل راتب شهرين أو راتب المدة المتبقية من عقدة أيهما أقل .
    ب) يعامل المتاعقد فى حالة الاصابة بعجز أو عاهة دائمة تمنعة عن أداء العمل بصورة قطعية أورثتة فى حالة الوفاة بما يعامل بة الموظف السعودى وفقا للاحكام المنصوص عليها فى نظام الخدمة المدنية ولوائحة التنفيذية بشرط أن يكون العجز أو الوفاة ناشئين بسبب العمل .
    مادة17-
    تخضع كافة المبالغ التى تدفع للمتعاقد أو المزيا النقدية والعينية التى يتمتع بها بموجب هذا العقد للضرائب والرسوم وغير ذالك من التكاليف المقررة علية بالمملكة فى تاريخ التوقيع على العقد وما يطرأ عليها من تعديلات بعد هذا التاريخ.
    مادة19-
    فى حالة وفاة المتعاقد تتحمل الوزارة كافة النفقات الازمة لنقل جثمانة ونقل أفراد أسرتة الى موطنة , واذا كان الموتفى أحد أفراد عائلة المتعاقد
    المنصوص عليهم فى المادة (18)من الائحة تتحمل الوزارة نفقات نقل الجثمان ويمنح المرافق لة تذكرة طيران على نفقة الوزارة .
    البند 19 دة هام يا شباب والله وقت الشدة فعلا جدااااا
    مادة 20-
    ترفع التظلمات التى يقدمها المتعاقد حول تطبيق العقد للوزارة مباشرة لتحيلها للديوان العام للخدمة المدنية مشفوعة برأيها ويكون القرار الذى يصدرة الديوان نهائيا لا يقبل الطعن.
    مادة 21-
    يرجع الى لائحة توظيف غير السعودين فى الوظائف العامة الصادرة بقرار مجلس الخدمة المدنية رقم 45 وتاريخ 1/8/1398 هـ فى كل مالم يرد فى شأنة نص فى هذا العقد.
    مادة22-
    حرر هذا العقد من أصل وصورة وأعطيت المتعاقد صورة بالمجان واحتفظت الوزارة بالاصل وباقى الصور.

*لو ها تشتغل بالبكالوريوس بس يبقى اساسى الراتب بتاعك 4000 ريال + بعد البكالوريوس 6 سنوات خبرة يعنى 6*200= 1200 ريال خبرة + 400 ريال بدل نقل يكون المجموع 5600 ريال سعودى فقط يضاف اليهم حوالى 300 ريال منحة الملك لو حضرتك شرفتنى اليومين دول لان منحة الملك اخرها السنة الجاية يعنى راتبك كلة 5900 ريال سعودى دة مع مراعاة انك فى شغال فى منطقة نائية ( يعنى على حسب لائحة التوظيف فى وزارة الصحة السعودية المنطقة ج زى الوادى الجديد اة يا عم هيص وافرح أو حلايب وشلاتين كدة

ام لو حضرتك ها تتعاقد بالماجستير يكون اساسى الراتب بتاعك 8050 ريال وتحسب الخبرة الى بعد الماستر بس ودى السنة 438 ريال يعنى راتبك يكون
    8050+ 438* 3+400ريال بدل النقل + حوالى 400 غلاء معيشة المجموع 10164 ريال تقريبا

طبعا دة لانى حسبت انك فى منطقة نائية وشهاداتك من مصر لكن لو فى مكان زى الرياض الراتب بيكون اقل حوالى 1000 ريال

أما لو حصلت على الدكتوراة من اليابان زى ما بتقول كدة يبقى باضت لك فى القفص ومش اى بيضة الاساسى 22280 ريال ( اثنين وعشرون ألف ومائتين وثمانون ريال بالعربيى علشان مش تقول الراجل دة نايم ايوة 22280 ريال بعد التعديل الوزارى الاخير لان اليابان من دول العالم الاول ( فئة أ) ودة موضوع كبير سوف اذكرة بعدين لان لة قرارات لوحدة .
    وسنة الخبرة 960 ريال والحد الاقصى للراتب 36680 ريال

*انت عاوز تشتغل فى الجامعة لية؟؟؟؟؟
    علشان الراتب اعلى ؟
    ولا علشان تدرس للطلبة يعنى مزجنجى ؟؟؟؟؟؟
    بالنسبة للفلوس مش فارقة وأنا أعرف زملاء شغالين فى مستشفيات الصحة براتب أحسن ميت مرة من الى فى الجامعات.
    أنا ذكرت قبل كدة انة فية كثير من المستشفيات التعليمية والجامعية التى يتم تدريب طلبة كليات الطب فيها تخضع لوزارة الصحة السعودية وأشهرها فى الشرق الاوسط هى مستشفى الملك فيصل التخصصى فى الرياض ودى كل الأستاف الى فيها ما شاء الله هم الى مألفين الكتب الى انت بتشفها كدة ( المراجع يعنى) بس دول مش زى وزيك دول فوق فوق فوق

مدير الملك فيصل التخصصى أمريكى بيخد كام يا حلو-------------------------

ادينى رقم 500000 ريال سعودى مش بأقول لك ما تيجى نديها سكة على اى دولة من العالم الاول وسبيك من الهلس الى احنا فية عقبال ما اشوفك كدة يا رب .

اما اذا كنت عاوز شغل فى مستشفى جامعى بعينة فا دى لاها نظام خاص بها يعنى بتمر على الجامعة وتذهب لقسم التوظيف وتسلم ملفك وهم بيتصلوا بيك لو مقيم فى السعودية او عن طريق موقع الجامعة على النت بس هم نظرا للمنافسة الشرسة مش بيحتاجوا انهم ينزلوا وظائف كدة فى مكاتب فى مصر وغيرة لان عندهم ويتنجا لست كبيرة منظرة بس اشارة

*السعودية تقسم دول العالم الى قسمين قسم (أ) ودول دول العالم الاول.

وقسم ( ب) ودول دول !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ولا بلاش الى مصر واحدة منهم.

دول العالم الاول لها نظام فى التعاقد والراتب يختلف كليا عن دول العالم النامى( النائم)

دول العلم الاول :هى وشوف نفسك فين يا حلو كندا - أمريكا - اليابان - استراليا- نيوزيلندا - سنغافورا- ماليزيا-كوريا الجنوبية - جنوب افريقيا- ودول الاتحاد الاوروبى ( فرنسا- بريطانيا- وايطاليا-اليونان - مالطا- اسبانيا- السويد- الدنمارك -هولندا - النرويج- فنلندا- المانياالموحدة-النمسا-وطبعا دخلت معاهم المجر - ورومانياوالتشيك ودول اوروبا الشرقية الى دخلت التحاد الاوروبى ) اتمنى انى مش اكون نسيت دول من الصغيرة الى موجودة فى اوروبا.

دول العالم النامى : هم باقى العالم يعنى مصر ومدغشقر والصومال وبوركينا فاسو وجزر القمر-وتشاد ومعاهم طبعا الهند والصين ولا مجال للعد.
    اظن مفهوم طبعا دول العالم الاول دول اولاد الناس ( اى حد معاة جنسية او شهادة او حتى راح مسح سلالم هناك وجاب ورقة من اى حد هناك مختومة وموقعة يخد اكثر منك 3 مرات ودة انا ها اوضحة لما اتعرض للقانون فى المداخلات القادمة.
    وطبعا الناس دى جواز سفرها فى جيبها وبينزل اجازات مرتاح وامتيازات زى ما تقول قول .
    اما العلم النائم فا دول لما اخذة لهم نظام الكفيل الى لما تحب تكح لازم يوافق لك الاول ولا عاوز تجيب عيالك .
    يسألك لية عاوزهم هو احنا مشغالينك انت وعيالك ؟؟؟
    المحزن فى الامر انك ممكن تلاقى مثلا ودة كثير واحد مصرى بس معاة جنسية من اياهم دول وشغال معاك فى نفس المكان هو بيخد كام وانت بتاخد كام وهو بيتعامل الزى وانت الزى ؟؟؟؟

*العوامل التى تحدد راتبك وتغيرة داخل السعودية

1- اساسى الراتب ودة بيختلف على حسب الوظيفة يعنى الطبيب المقيم اساسية الان 4000 ريال أما الاخصائى الان بعد الزيادة حوالى 8050 ريال ام الاستشارى 10560 ريال , ودى اول عامل يؤثر ف الراتب.

2- عدد سنوات الخبرة ( الى عندة 5 سنوات غير الى عندة 15 سنة مع مراعة ان الحد الاقصى لحساب سنوات الخبرة هو 15 سنة).

3-شهاداتك( يعنى البكالوريوس لو سعر 4000 ريال والماستر سعر 8050 ريال والدكتوراة سعر 10560 ريال .

4- البلد الى حصلت منها على الشهادة .( يعنى ماستر من مصر 8050 ريال اما من جنوب افريقيا 13350 ريال ).

5- الجنسية ( يعنى الى معاه جنسية مصرية غير الامريكانى او الماليزى).

6-المكان الى راح تشتغل فية فى السعودية.

المجموعة أ:

العاملون فى مدن(الرياض- جدة- العاصمة المقدسة - الطائف -المدينة المنورة- الدمام) أو المرافق الصحية لا تبعد عنها لأكثر من 100 كيلو متر .

المجموعة ب:

هى الفئة الواقعة بين الفئة (أ) والفئة (ج).

باستثناء المدن الواقع بها مديريات للشؤن الصحية والمرافق الصحية التى تبعد عنه لأقل من 100 كيلو متر.

المجموعة ج :

هى المناطق النائية فى المملكة مثل ( حائل وما يتبعها من مرافق صحية - الحدود الشمالية وما يتبعها من مرافق صحية - الجوف وما يتبعها من مرافق صحية - القريات وما يتبعها من مرافق صحية - نجرانوما يتبعها من مرافق صحية -جازان وما يتبعها من مرافق صحية - بيشة وما يتبعها من مرافق صحية - تبوك وما يتبعها من مرافق صحية -القنفذة وما يتبعها من مرافق صحية.

ولهذا الراتب يختلف من مكان الاخر داخل السعودية على حسب البلد.

يعنى الراتب فى الرياض أقل من الراتب فى حائل .

الراتب فى حائل اقل من الرتب فى عرعر.

الراتب فى عرر أقل من الراتب فى مدينة اصغر مثل طريف( مع العلم ان عرعر وطيف تقع فى نفس المديرية)

الراتب فى طريف أقل من الراتب ف الهجر الصغيرة التى تتبع طريف وهكذا.

*الهيئة السعودية للتخصصات الصحية لها اختبارت ودى تعقد بصفة دورية ولها مواعيد يعلن عنها كل سنة فى موقع الهيئة أو فى المراكز التابعة للهيئة والمنتشرة فى السعودية فى كل المن السعودية.

المهم حضرتك قررت دخول الاختبار أول شيئ كما زكرت من قبل تجهز أوراقك الخاصة بالتسجيل وتتوجة لأقرب مركز خاص بالهيئة وتسجل اسمك قبل الاختبار على الاقل بمدة شهرين لأن فرع الهيئة دة بيرفع الورق للرياض للفحص والتدقيق , ثم بيردوا عليك اذا كانت أوراقك سليمة وكذالك شهاداتك مزبوطة وصحيحة , فهم بيعطوك موعد لدخول الاختبار , وغلبا بيكون أقرب موعد وفى أقرب مكان لمكان عملك , ودة طبعا بعد ما بيصنفوك .

يعنى حضرتك بهذا المؤهلات تصلح تدخل مثلا اختبار الممارس العام , أو مثلا طبيب أسنان وهكذا......

بعد كدة اسمك بينزل على مكان وموعد محدد للاختبار وبيعلموك تليفونيا بذال.

لكن نصيحتى لازم تتابع معاهم لان ممكن الموظف ينسى وتضيع منك فرصة لدخول الامتحان.

طبعا كلنا عارفين انة لك بس 3 مرات دخول الامتحان بعدها لا يسمح لك بدخول الاختبار أو حتى التقدم للاختبار.
    ثم بيرحلوك لبلدك, ودة انا شفتة بعينى مع طبيبة مصرية مستوصف خاص تعاقد معها هنا للعمل أخصائية نساء وتوليد ورسبت 3 مرات فى الامتحان .
    فورا انهى عقدها وتم ترحيلها.

وحتى اغلقوا عيادة النساء دى فى المستوصف دة لان مكنش فية غيرها, لما صاحب المستوصف يجيب حد تانى.

طيب حضرتك ها تستعد للامتحان الزى, واية هى طريقة الامتحان .
    دة انا ابيض يا ورد معرفش حاجة وتايه .

حبيبى كل الامتحانات تقريبا على الطريقة الامريكية m.c.q يعنى وأسئلة قصيرة وتحتاج بس لتدريب.

طيب ها اجيب الاسئلة منين...............................

كل الاسئلة موجودة فى الرياض فى مكتبات كثيرة ومركز تصوير زى الى موجودة فى مصر
    المركز دى ممكن تكلموهم على الجوال أو التليفون وهم بيبعتوا لك الاسئلة ب dhl على عنوان سكنك بعد ما تكون دفعت الحساب وارسلت لهم الفلوس.

مثال:

مركز نبراس لخدمات الطالب فى الرياض
    عنوانة الرياض - طريق الامير تركى الاول بن عبد العزيز مع تقاطع الملك عبد الله

ت
    :0560811316- 0504782337-05030848802

طبعا دة مركز واحد بس فى المكان دة مراكز كثيرة بها كل الاسئلة الى تحتاجها فى كل التخصصات فى الباطنة والجراحة والاطفال والصيدلة ............... بس انت حدد لة فقط وطبع الاسئلة مجابة ومرتبة على حسب السنة ( يعنى ممكن تقول لة عاوز امتحانات من سنة 2000- حتى الان.)

متنسوش العنوان أمام كلية طب الملك سعود

لو حضرتك عاوز تعتزر عن الختبار لازم يكون قبلها بفترة كافية وبعزر يقبلوة
    الحاجة المهمة بعض التخصصات زى الجراحة ( اخصائى جراحة او استشارى بيكون لها اختبار عملى يعقد غالبا فى مستشفى كبير وبيكون غالبا فى الرياض.
    اما التخصصات الى زى الممارس العام والاسنان والاطفال والتمريض . فقط اختبار نظرى ومدة الامتحان 3 ساعات .
    مواعيد الامتحان
    يعقد المتحان كل 3 شهور فى معظم اماكن المملكة وحسب جدول معين بينزل فى بداية السنة وفية مدن رائيسية بينزل فيها المتحان كل دورة يعنى كل 3 شهور فية مدن ممكن تنزل مرة واحد أو مرتين على حسب عدد المتقدمين.
    المدن الاسا سية التى تنزل كل مرة:
    الرياض- جدة - الشرقية - المدينة المنورة- الجوف -ابها - القصيم- مكة المكرمة- الطائف- حائل - الاحساء.
    المدن التى ممكن يكون بها اختبار او لا يكون بها حسب اعداد المتقدمين.
    نجران - جازان - عرعر - تبوك - حفر الباطن - بيشة .
    طبعا دة مش قانون لا دى ممكن تتغير على حسب الظروف والاعداد المتقدمة للاختبار.
    الامتحان يعقد على فترتين كل يوم ولمدة يومين.( غالبا يومى الاربعاء والخميس )
    يعنى اليوم الاول فى الفترة الاولى تبدأ 10 صباحا ( خاصة بى فنيو الاشعة -والتخدير والعلاج الطبيعى ).
    الفترة الثانية يبدأ 1 ظهرا ( لباقى الفنين يعنى الصيدلة والتمريض والمختبرات).
    اليوم الاول خاص بالخريجين الى بيختبرو ا بالغة العربية.
    اليوم الثانى ( خاص بالغة الانجليزية)
    الفترة الاولى ( التمريض+ الصيدلة)
    الفترة الثانية : (كل التخصصات الطبية الباقية).
    طبعا الامتحان بيجى من الرياض ولة رقم سرى ويصحح فى الرياض ايضا.

*هو لازم اجيب عقد عمل من مكان اكون فعلا هاشتغل فية بعد الترخيص ولا فية اماكن لو عندك فكرة ممكن تدينى عقد صورى كدة وكدة بس لدخول الامتحان ولو كان بفلوس ارجوك لو سمحت تفيدنى انا فى جدة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟يعنى هل ممكن اروح مستوصفات معينة تظبطلى عقد او خطاب؟
    وحاجة تانية طب هو انالازم اقابل مدير الهيئة يعنى ماينفعش اسلم الورق وخلاص للموظف ولو الوظف ماسالنيش عن العقد مافتحش معاة الموضوع ولا حضرتك رايك اية؟

أنا حضرتك ها أشرح لكى الى حصل معاية أنا شخصيا علشان تفهمى الموضوع ماشى الزاى.
    أنا شغال فى الصحة فى المنطقة الى انا فيها وزوجتى جائت مرافقة معى هى والاولاد.
    دورت كثيرا على عمل لها, طبعا بدأت فى الحكومة ( يعنى وزارة الصحة , الحرس , قوى الامن) ثم القطاع الخاص.
    الردود الى سمعتها:
    الحكومة ( الصحة , الحرس , قوى الامن) لازم تجيب يا دكتور تسجيل فى الهيئة وشهادة نجاحها فى الهيئة
    طبعا المقصود لزوجتى.
    لية يا جماعة الخير
    يرد مدير المكان ويقول لانة دة أحد الشروط الاساسية للعمل عندنا.
    كدة تمام --------------- الكلام دة فى الحكومة.
    القطاع الخاص بيختلف ردهم على حسب الحاجة ( القطاع الخاص هنا بما ان زوجتى صيدلانية فكانت فرصتها فقط فى المعاهد الصحية الخاصة الى هية وظيفة تدريس يعنى).
    ودول معظم ردهم ---------------- ممكن تيجى تشتغل وبعدين تروح تمتحن الهيئة ----مفيش مشكلة----------- وفيهم واحد قال لى مش ضرورى اصلا بالنسبة لينا الهيئة اصلا.
    اذا الموضوع بيختلف من الحكومة والقطاع الخاص.
    اما انا حليت اللغز دة ازاى ----------- فكلمت واحد من معارفى اتصل بمدير وصاحب أحد الاماكن الخاصة أعطانى عقد عمل رسمى من عندة زى الى بيعطية لاى متعاقد(بس طبعا دة فقط لمساعدتى على اجتياز موضوع الهيئة يعنى بأسلوبك عقد عمل صورى لمجرد ان مدير الهيئ يشوفة) .
    ثم سجلت بية لزوجتى فى الامتحان ومشى الموضوع.
    انا حكيت لكى علشان تفهمى الى حصل معاية انا شخصيا, لكن رأئى ان دة موش قاعدة كل القوانين فى السعودية مش بى تطبق كحد السيف ---------------لا.
    انا ارى ان حضرتك تروحى لفرع الهيئة عندك ( للموظف المختص وتسألية اية المطلوب وتعملى نفسك مش عارفة حاجة خالص, وشوفية راح يطلب منك اية ممكن ما يطلبش موضوع العقد دة من اساسة. بالتالى ممكن يسمح لكى بالتسجيل فى الهيئة وهو دة مربط الفرس .
    المرحلة الجاية حضرتك انسى الشغل تماما ركزى بس انك ازاى تسجلى فى الهيئة و تنجحى فىامتحان الهيئة .
    وصضقنى مجرد ما تنجحى فى الهيئة 100% ها تلاقى شغل بسهولة.
    خلاصة الكلام روحى الهيئة عندك فى جدة وحاولى تسجلى وحاولى تدخلى اقرب امتحان وانا متابعك لو احتجتى لشيئ أن تحت أمرك

قانون الزيادة الاستثنائية المعتمدة لغير السعودين فى التخصصات الصحية النادرة اعتبارا من 18/4/1427هـ استنادا على المادة 14 من لائحة توظيف غير السعودين فى الوظائف العامة فى المملكة العربية السعودية.
    (أ) التخصصات النادرة

-جراحة الفم ووجة وفكين ,
    الاستشارى (80% ن) (80% م)
    الاخصائى (70% ن) (70% م)

- تقويم الاسنان ,
    الاستشارى ( 80% ن) (80% م
    الاخصائى (70% ن) (70% م)

-أسنان الاطفال :
    الاستشارى (60%ن) (40% م)
    الاخصائى (50% ن) ( 30% م)

10- جذور الاسنان :
    الاستشارى (60% ن) ( 40% م)
    الاخصائى ( 50% ن) ( 30% م)

كفيلي قال ايه الافندي خلاص مابقتش عاجبه خلاص مع اني مدرب له اكتر من عشر ممرضات من جميع الجنسيات (هنود-فلبينين -وسعوديين -كانو جايين زي البهايم و لكن المصريين احسن بكتير لانهم ناس بتفهم علي طول ومدربين علي كل شي واصبحوا ممرضات علي حق ربنا وبعد كدا خلاص انا مش عاجب
    فارجو من الاخوه لو حد قدامه تاشيره اخودها واجي عليها او حد يدلني ممكن ارغمه ان ينقل كفالتي تعب خلاص شغل من نار ومش عاجب حضرته الافندي دا مش عايز بني ادمين دا عايز عفاريت يشتغلوا معاه الله يوقف نموه مش عارف اعمل ايه عندي اسره واطفال وعايزين يتربوا يا ريت حد يدلني وجزاكم الله خيرا

نصيحتى ليك يا أخ هشام من واحد شاف وحضر مأسى العمل الخاص,

القانون هنا مش راح يكون فى صفك مهما عملت هتجد دائما أنهم واقفين مع السعودى.

النصيحة انك تحاول تسايس أمورك الى أن تصل الى حل من اثنين وملهمش ثالث وبهدوء لأن العصبية والغضب لن يوصلك الى شيئ بس ممكن تخسر كل شيئ.

1- الحل الاول تنهى عقد عملك معاة بطريقة نظامية وتأخذ منة شهادة خبرة بالمدة الى اشتغلتها عندة وتوثقها قبل ما تنزل لأن دى ها تنفعك فى مصر وتحاول تأخذ كل مستحقاتك المالية وماتعملش مشاكل علشان مش يعطيك ممانعة من دخول السعودية تانى ودى ممكن يعملها لك من الجوازات لو عاكستة.
    واذا اعطاك ممانعة من دخول المملكة مش تستطيع الدخول قبل سنتين.

2-الحل الثانى أيضا تسايس أمورك معاة ويوافق لك على نقل كفالة مع مراعة ان معظم السعودين مش بيوافق على هذا الحل , ممكن يطلب منك فلوس , أنا لى واحد زميلى هنا ترك 16000 ريال من مستحقاتة علشان يوافق لة الكفيل على نقل كفالة للحكومة.

اذا حضرتك اضررت للحل الاول يعنى نزول مصر,

ها تبدأتبحث من جديد على فرصة سواء فى الحكومة أو الخاص.

الحكومة سكتها ( مكتب التوظيف السعودى ودة اما اتكلمت عنة قبل كدة فى مداخلات مفصلة أرجو انك تقرأها كويس )

أو عن طريق شركة بيونير فى مصر وعنوانها

12 عمارات رامو- ش عمر بن الخطاب
    من طريق النصر - مدينة نصر.

تليفون 0020226902113
    0020226902432
    0020226902431

أو عن طريق شركة مصر الحجاز .
    ودول أن هتكلم عنهم بالتفصيل بعدين.
    وطبعا القطاع الخاص ودة عن طريق المكاتب الخاصة ( ودة أن لا أنصح بية الا اذا كنت متأكد انك جاى على ناس محترمة ودة قليل فى الزمن دة)
    ممكن وانت فى السعودية تقدم فى بعض الاماكن زى الحرس الوطنى أو قوى الامن او وزارة الصحة ودة لازم تروح لهم مشوار فى الرياض.
    ودى مواقعهم خد عنهم فكرة على بال ما اشرحهم بالتفصيل بعدين.
    الحرس الوطنى
    وزارة الصحة السعودية
    قوى الأمن السعودى

سلم رواتب الاطباء العاملين فى وظيفة أخصائى بدبلوم وذالك بعد التعديل الاخير للرواتب

المؤهل الدراسى ( دبلوم)

دول متقدمة أساسى الراتب 8076(منطقة أ) 8176(ب) 8295(ج)
    مناطق ا و ب و ج دول مناطق السعودية
    العلاوة السنوية 486 (أ) 492(ب) 506(ج)
    الحد الأقصى للراتب 15257(أ) 15571(ب) 15985(ج)

لمؤهل الدراسى ( دبلون) لشغل وظيفة بطيخة (أخصائى فى وزارة الصحة السعودية)

أساسى الراتب 5805 (أ) 6020 (ب)6450 (ج)
    العلاوة السنوية 297 ( أ) 308 (ب) 330 (ج)
    الحد الاقصى للراتب 10260 (أ) 10640 (ب) 11400 (ج)

قانون الخدمة المدنية الخاص بعمل غير السعودين

بسم الله الرحمن الرحيم

المملكة العربية السعودية
    وزارة الخدمة المدنية

لائحة توظيف غير السعوديين
    في
    الوظائف العامة

الصادرة بقرار مجلس الخدمة المدنية
    رقم 45 وتاريخ 1/8/1398هـ

*المادة السابعة عشرة
    تؤمن الوزارة للمتعاقد وعائلته تذاكر السفر الجوية كالتالي :
    أ‌) مرة حين القدوم من موطنه إلى المملكة في بداية العقد ما لم يكن مقيماً بالمملكة عند تعيينه 0
    ومرة أخرى حين العودة إلى موطنه في نهاية مدة العقد ويستثنى من ذلك من كان مقيماً بالمملكة عند تعيينه وكانت مدة خدمته أقل من سنتين 0
    ب‌) من المملكة إلى موطنه ذهاباً وإياباً مرة كل سنة أثناء مدة العقد عندما يرخص له بأجازة عادية 0
    المادة الثامنة عشرة
    يقصد بعائلة المتعاقد :
    أ‌) الزوجة أو ولي الأمر للمتعاقده 0
    ب‌) من يعولهم شرعاً من :
    1- الأولاد0
    2- البنات غير المتزوجات 0
    3- الوالدين 0
    4- الأخوة القصر 0
    5- الأخوات غير المتزوجات 0
    وذلك في حدود أربعة أشخاص بمن في ذلك المتعاقد نفسه ، وتستحق تذاكر السفر لأفراد العائلة سواءاً سافروا إلى المملكة أومنها بصحبة المتعاقد أم فرادى وتثبت الإعالة بموجب شهادة رسمية تقتنع بها الوزارة 0
    المادة التاسعة عشرة
    يكون السفر بأقصر طريق جوي وعلى الخطوط الجوية العربية السعودية مادامت خدماتها متوافرة ، وتقدم الوزارة إلى المتعاقد تذاكر السفر المستحقة له ويجوز لها في الظروف الإستثنائية أن تأذن له بشرائها على أن تعوضه عن قيمتها ، وإذا رغب المتعاقد وعائلته في السفر براً أو بحراً على نفقته الخاصة أو رغب في قضاء أجازته في المملكة كان له أن يسترد من الوزارة نصف قيمة تذاكر السفر المستحقة له والتي لم يستعملها أو أن يستعيض عنها بتذكرة شحن تعادل قيمتها0
    المادة العشرون
    تكون كافة تذاكر السفر المشار إليها في المادة (17) :
    أ ) من الدرجة السياحية 0
    ب) مخفضة طالما كان ذلك موفياً بالغرض 0
    (7)
    جـ) غير قابلة للتحويل 0
    د) غير قابلة لإسترداد قيمتها 0
    وللمتعاقد أن يستبدل بتذاكر السفر المستحقة له من المملكة إلىموطنه تذاكر سفر إلى أي بلد آخر بشرط أن يكون ذلك بذات التكاليف أوبتكاليف أقل وفي حالة الزيادة يلتزم بدفع الفرق0
    المادة الحادية والعشرون

تعليمات جدول رواتب الاطباءالبشريين:
    عند تقدير الراتب وفقاً لهذا الجدول يجب مراعاة مايلي :

أ‌- البكالوريوس في الطب بعد دراسة ست سنوات أو خمس سنوات بالنسبة لطب الأسنان منها سنة تحضيرية والباقي تعليمية 0

ب‌- الخبرة المعتبرة في تحديد الراتب هي التي تقضى في مستشفيات حكومية أو جامعية أو أهلية معترف بها ولا تدخل في ذلك فترة الإمتياز أو الخبرة التي تقضى في العيادات الخاصة أو في مستشفيات غير معترف بها 0

ج- يستحق الراتب على أساس إلتزام الطبيب بالتفرغ الكامل للعمل الحكومي وأداء عمل اضافي لا يقل عن ثلاث ساعات في اليوم الواحد 0

د- يجب أن يتوفر لدى الطبيب عند التعاقد خبرة عملية لا تقل مدتها عن سنتين وذلك فيما عدا الحالات التي يتعذر فيها تطبيق هذا الشرط 0

هـ- يصرف للاطباء من الأساتذة والأساتذة المساعدين والمدرسين الذين لهم خبرة كأعضاء هيئة تدريس بالجامعات مكافأة مقطوعة مقدارها راتب شهرين في السنة تصرف في نهاية السنة 0

موضوع تحليل الفيروسات دة ها أشرحه هنا على عجل كده ويارب تستفيدى منة

1- المتعاقد مع السعودية سواء حكومه أو قطاع خاص يجرى له تحليل فيروسات فى مصر فى مقر المعامل المركزيه لوزارة الصحة المصرية والنتجة بتطلع بعد يوم الى يومين ومفيش فيها لعب لأنه كان قبل كدة فيها مشاكل ولعب كتير وتأخذ النتيجة فى ظرف مغلق وغير مسموح لك بفتحه ويَسلم إلى الجهة الى طلبت منك التحليل أو جهة التعاقد يعنى ولما حضرتك بتيجى السعودية يعاد التحليل من تانى فى المستشفى المركزى التابع لها عملك هنا سواء قطاع خاص أو حكومة وبردة فرصة اللعب فيها قليلة جدآ أو معدومة وأى نتيجة ايجابية للمتعاقد لا يتم التعاقد معة ويعاد مرة أخرى الى بلدة.

2- المرافقين مثل ( الزوجة والأبناء البالغين) يجرى لهم تحليل مرة واحدة فقط فى مصر والكلام الى بيقولوة إنة أى نتيجة إيجابية ممكن مش يسمحوا لهذا المرافق إنة يجى السعودية سواء زوجة أو أبناء لكن أعرف ناس كتير بيعدوها لهم وبيجيبوا زوجاتهم وأولادهم وعادى داخلين خارجين من السعودية عادى ولا يعاد التحليل هنا فى السعودية مرة أخرى طالما إنك مش راح تأدمى على شغل أما لو طلبت إنك تشتغلى فسوف يعاد التحليل مرة أخرى وإذا طلعت النتيجة إيجابيه مش راح يوافقوا لكى على الشغل ..... وبس ومفيش إجراء تانى يعنى مفيش لا ترحيل ولا أى مشاكل ولو كان شغلك فى قطاع خاص دة بيخضع لمزاج صاحب العمل يا يعينك على مسؤليتة أو يرفض ويقولك لا سورى يا دكتورة.

3- الأطفال تحت سن البلوغ لا يجرى لهم هذا التحليل لا فى مصر ولا السعودية والكشف الطبيى الخاص بيهم كشف من أى مستشفى حكومى ممكن تجيبيه المهم علية ختم النسر واضح وملعلط ،،،،، أهم حاجة شهادة التطعيمات خصوصآ شلل الأطفال.

+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة